Conjuntament amb la Casa Elizalde i la Mostra de Cinema Àrab i Mediterrani us oferim tres perles d'edicions anteriors d'aquesta important mostra de cinema àrab: Siria, Algeria i el Liban ens acostaran a temes tan importants com el rol històric del partit Baas a Siria, el rol de la dona a Algèria o la visió de les dones de Hezbollah en la seva lluita per l'alliberament de Palestina.
Dijous 11 d'octubre 2012
DILUVI AL PAIS DEL BAAS
Diluvi
al país del Baas, Síria,
2002. 46 minuts Direcció
i guió: Omar
Amiralay, amb la complicitat d’Ossama Mohammed Fotografia:
Meyar al Roumi
Assistents d’imatge:
Siwar Zirkli, Khalil
Salloum Muntatge:
Chantal Piquet
Assistent de muntatge:
Fabio Balducci
Conformació-Contrast:
Guillermo Fernandez
Mescla: Georges
Lafitte Producció:
AMIP-ARTE France
Productora associada:
RAMAD FILM Idiomes:
Àrab - Subtítols:
castellà
Sinopsi
Fa
33 anys, Omar Amiralay era un incondicional de la modernització del
seu país, Síria, fins al punt de consagrar el seu primer film a la
glòria d’una presa, la presa de l’Èufrates, orgull del partit
Baas al poder. Després, es va penedir d’aquest error de joventut.
L’ensorrament d’una presa i la revelació d’un informe oficial
preveient la mateixa sort a totes les preses construïdes sota el
regne del partit Baas el van incitar a retornar al lloc del seu primer
rodatge. Al voltant del llac Assad s’estén un país: la Síria de
Hafez el-Assad. D’aquesta nova Síria, ell ha escollit un poble.
Aquest poble, els seus habitants, i fins i tot el seu punt d’aigua,
porten tots el mateix nom: El Machi.
Governat
per un cap de tribu, membre del Parlament, i dirigit pel seu nebot,
director de l’escola i responsable del partit, aquesta entitat El
Machienne és la imatge d’un país que el partit Baas afaiçona
després de quaranta anys, sense compartir.
Omar
Amiralay va néixer a
Damasc l’any 1944. Fill de mare libanesa i d’un oficial de
l’exèrcit otomà, el 1965 es va traslladar a París per estudiar
teatre al Théâtre des Nations, però es va acabar decantant pel
cinema. Es va formar a l’institut Hautes Études Cinématographiques
i des d’un bon començament es va inclinar cap als documentals. Poc
després va decidir tornar a Síria per desenvolupar la indústria
del setè art al seu país. Va
debutar com a director l’any 1970 amb Assay
on the Euphrates dam.
Les
pel·lícules d’Amiralay, considerat el pare del documental àrab,
retraten la societat i la política de Síria i denuncien
l’adoctrinament i els excessos del règim del partit Baas, fet que
li ha comportat més d’un problema i la prohibició d’alguns dels
seus documentals. El seu prestigi l’ha portat a rodar fora de Síria
diferents conflictes socials, com la guerra civil del Líban (Les
malheur des uns...).
És autor d’una
vintena de documentals i films, entre ells Le
sarcophage de l’amour, Video sur sable, La dame de Shibam,
Mudarres, Tabag al Sardine i
Déluge au pays du
Baas.
Dijous 25 d'octubre 2012
CARTA A LA MEVA GERMANA
Lettre
à ma soeur.
Algèria / França, 2006. 68 min. VO àrab amb subtítols en
castellà.
Direcció
i realització: Habiba
Djahnine
Guió:
Habiba
Djahnine
Gènere:
Documental
Producció:
Leila
Habchi y Benoît Prin
Directors
de fotografia: Leila
Habchi y Ahmed Messad
So:
Benoît
Prin y Farid Kortbi
Música
Moussa
Selkh
Muntatge:
Benoît
Prin
Produït
per: Momento
!, Etouchane, Polygone Etoilé.
Enllaç
d’interés: http://www.laopinion.es/cultura/2009/04/05/cultura-comunicacion-habiba-djahnine-aprendi-cinerodar-
Sinopsi
El
1995 a Tizi Ouzou, Nabila Djahnine, presidenta de l'associació
Thirghri N’tmetout, va caure a mans d'un grup armat. Des de feia
anys, els islamistes obligaven a les dones, sota pena de mort, a
portar el hijab (vel-mocador) o abandonar el treball. No obstant
això, es tractava
de la primera vegada que una militant feminista pagava amb la seva
vida. El 1994 Nabila havia escrit una carta a la seva germana Habiba,
i Lettre à ma soeur és la resposta a aquesta carta. “És una
manera d’explicar el que ha passat des de fa deu anys. Vull tornar
sobre els llocs per veure el que ha estat de Tizi-Ouzou i la gent que
coneixia i amb la qual militava. Vull preguntar-los per què
l’assassinat i la massacre de civils han estat l’única resposta
al conflicte d’Algèria. Per què el diàleg s'ha fet impossible?”
La
realitzadora Habiba
Djahnine,
formada a la universitat París III (Nova Sorbona), pertany a la
nova generació de documentalistes algerians. És, igualment,
fundadora de l'associació “Cinema i Memòria” i “Trobades
sobre gènere documental” que tenen lloc des de 2003 a la ciutat de
Béjaia, a la Kabylia. Nascuda el 1968 a Algèria, Djahnine és també
autora de diversos articles i textos d'humor editats en revistes de
França i Algèria i d’una col·lecció poètica, Outre-Mort
(Més
enllà de la mort) de l'editorial El- Ghazali, on una de les poesies
està editada en l'antologia Je
est un aute de
l'editorial Seghers.
Dijous 8 de novembre 2012
DONES DE HEZBOLLAH
Direcció:
Maher Abi Samra
País: Liban
Any: 2001
Realitzador: Maher Abi-Samra (Líban)
Durada: 52 min
Idiomes: VOSC
País: Liban
Any: 2001
Realitzador: Maher Abi-Samra (Líban)
Durada: 52 min
Idiomes: VOSC
Sinopsi:
El
director libanès Maher Abi Samra ha sigut testimoni d’excepció
del moviment de Hezbollah. A Femmes
du hezbollah l’analitza
des de dins amb les veus de
dues
dones compromeses amb la causa: Khadije, primera dona presa pels
israelians, que ha esdevingut un símbol de la lluita i Zeinab, de 27
anys, casada amb un milicià de l’organització que explica com es
viu la ‘resistència islàmica’. Contextualitzats en l’actualitat
de la societat civil libanesa, els seus testimonis il·lustren la
complexitat i profunditat del seu compromís amb l’alliberament de
Palestina.
Maher
Abi-Samra és
un realitzador independent que va començar la
seva
carrera com a fotògraf per a diferents publicacions i per l’agència
Reuters. Nascut a Beirut el 1965, Abi-Samra
va
estudiar teatre a la Universitat del Líban i va fer estudis
superiors d’audiovisual a l’Institut Nacional de la Imatge i el
So de París. Va treballar com a assistent d’altres directors abans
de signar les seves pròpies pel·lícules. Entre els seus
documentals destaquen Roundabout
Chatila, Le syndrome du retour, Bâtir sur des vagues, Femmes du
Hezbollah, Being in Palestine i
Les
habitansde l’hôpital de Chatila. És
autor del curtmetratge Merely
Smell.
No hay comentarios:
Publicar un comentario