7/10/2014

CICLE MIRADES. DOCUMENTAL ÀRAB.

Amb la col·laboració de la Mostra de Cinema Àrab i del mediterrani de Catalunya 

Coincidint amb la Mostrade cinema àrab i del Mediterrani de Catalunya presentem tres documentals sel·leccionats especialmente per la Mostra.
La mostra tindrà lloc del 4 al 8 de noviembre 2014 a la Filmoteca de Catalunya.
 
Dimarts 14 d’octubre 2014

 Algérie: tours/détours 
Algeria, 120 min.
Idiomes: VO àrab amb subtítols en català

Presentada per Martí Porter, Antropòleg i cineclubista. Autor del llibre “La sonrisa del muecín”, de propera publicació, sobre els seus dos anys a Alger (1987-1989).
Direcció: Leïla Morouche et Oriane Brun-Moschetti ; Fotografia: Julien Leslé, Ahlem Aussant-Leroy & Damien Marguet ; Super 8 : Leïla Morouche ; So : Ludovic Élias & Guillaume Bouillé ; Muntatge: Ishani Flahaut, Leïla Morouche & Oriane Brun-Moschetti

Marxem a Algèria en companyia de René Vautier, cineasta militant, considerat el pare del cinema algerià. Testimoni de la guerra, del naixement de l’edat d’or del cinema d’aquest país, la qual cosa ens permet endinsar-nos en la història per comprendre millor la situació actual del cinema al país.



Dimarts 21 d’octubre 2014

Érem comunistes (Sheoeyin kenna)
Líban, 2010, 85min.
Idiomes: VO àrab amb subtítols en castellan

Presentada per Meritxell Bragulat, Directora de la Mostra de Cinema Àrab i del Mediterrani de Catalunya
Direcció: Maher Abi Samra; Fotografia: Claire Mathon; Montatge: Ruben Korenfeld, Carine Doumit; Producció: Jinane Dagher
Reflexió sobre el destí d’un grup de camarades vinculats per la lluita ideològica del passat i que mantenen encara forts lligams d’amistat. “We were communists” és també un examen exhastiu del llegat de la guerra civil del Líban i el seu present de postguerra. Quatre homes relaten les seves històries al front de batalla, els seus somnis no assolits i les seves desil.lusions amb la inestable situació actual del país. Amb una lucidesa cinematogràfica que reforça la seva dimensió d’indubtable interès històric, incisiva però càlida. El primer llargmetratge documental de Maher Abi Samra recorre la història recent d’un país per traçar un possible mapa de la seva realitat més profunda. Davant del creixent control sobre el discurs polític en el Líban, “We were communists” aconsegueix no només enfrontar-se a aquesta mena d’atac reaccionari del present sobre el passat, sino també llança una serie de preguntes tan difícils com alliberadores.
Maher Abi Samra: Maher Abi-Samra és un realitzador independent que va començar la seva carrera com a fotògraf per a diferents publicacions i per l’agència Reuters. Nascut a Beirut el 1965, Abi-Samra va estudiar teatre a la Universitat del Líban i va fer estudis superiors d’audiovisual a l’Institut Nacional de la Imatge i el So de París. Va treballar com a assistent d’altres directors abans de signar les seves pròpies pel·lícules. Entre els seus documentals destaquen: Le Syndrome du retour (1994), Bâtir sur des vagues (1995), Femmes du Hezbollah (2000), Inhabitance of Shatila Hospital (2001) y Rond-Point Chatila (2004).
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=-ZwEcZLU3gM


Dimarts 28 d’octubre 2014

Com si agaféssim una cobra

Siria, 2012, 120 min 

Idiomes: VO àrab amb subtítols en castellà
Directora: Hala Abdallah, Productores: Ramad Films, L’Oeil Sauvage, Càmeres: Sabine Lancelin, Pierre Dupouey, Hala Alabdalla; Muntatge: Dominique Pâris
Durant els dos anys que ha durat la realització de la pel.lícula-des d’inicis de l’estiu de 2010 fins l’estiu de 2012- el Pròxim orient ha conegut inmensos trasbalsos, i sobretot en els dos països de la pel.lícula, Egipte i Síria. Una pel.lícula com aquesta, sobre la llibertat d’expressió i la seva repressió en aquests països no podia fer una altra cosa que embarcar-se en les revolucions en curs… Interrogant l’experiència de diferents caricaturistes egipcis i sirians abans i durant aquesta sotragada històrica contra el despotisme. Aquest documental intenta pendre el pols d’una llibertat cridada a garantir el nostre futur i el nostre dret d’expressió, i a preservar-nos dels censors. La periodista i escriptora siriana Samar Yazbek acompanya aquesta pel.lícula amb la seva reflexió i sentiments, desde Damasc durant els mesos abans de la revolució a Síria, fins al seu exili a França cinc mesos després del seu esclat.
Festivals:
Festival International du Film de Toronto, Canada 2012 / Festival International du Film d'Abu Dhabi, UAE 2012 / CPH DOX, Danemark 2012 / Festival dei Popoli, Italie 2012 / Rencontres Internationales du Documentaire de Montréal (RIDM), Canada 2012 / Festival International du Documentaire d'Amsterdam (IDFA), Pays-Bas 2012 / Festival International du Caire, Egypt 2012.

Hala Alabdalla

Hala Alabdalla is born in Syria in 1956. She’s a respected figure in documentary filmmaking in the Arab world. Her film I Am the One Who Brings Flowers to Her Grave (105’) won the Doc/It award at the 63rd Venice International Film Festival, Official Selection - Orizonti, Bronze in the Documentary category of the Muhr Awards at the 3rd Dubai International Film Festival, First Prize in the Documentary category of the 13th Tétouan International Mediterranean Cinema Festival and the Golden Hawk Award at the 7th Rotterdam Arab Film Festival, as well as being screened at the Villa Médicis in Rome and at MOMA in New York.

No hay comentarios: