Amb la col·laboració de la Mostra de Cinema Àrab i del mediterrani de Catalunya
Coincidint amb la Mostrade cinema àrab i del Mediterrani de Catalunya presentem tres documentals sel·leccionats especialmente per la Mostra.
La mostra tindrà lloc del
4 al 8 de noviembre 2014 a la Filmoteca de Catalunya.
Dimarts 14 d’octubre 2014
Algérie: tours/détours
Algeria, 120 min.
Idiomes: VO àrab amb subtítols en català
Presentada
per Martí Porter, Antropòleg i cineclubista. Autor del llibre “La sonrisa del
muecín”, de propera publicació, sobre els seus dos anys a Alger (1987-1989).
Direcció:
Leïla Morouche et Oriane Brun-Moschetti ; Fotografia: Julien Leslé, Ahlem Aussant-Leroy & Damien Marguet ; Super
8 : Leïla Morouche ; So : Ludovic Élias & Guillaume Bouillé ;
Muntatge: Ishani Flahaut, Leïla Morouche & Oriane Brun-Moschetti
Marxem
a Algèria en companyia de René Vautier, cineasta militant, considerat el pare
del cinema algerià. Testimoni de la guerra, del naixement de l’edat d’or del
cinema d’aquest país, la qual cosa ens permet endinsar-nos en la història per
comprendre millor la situació actual del cinema al país.
Dimarts 21 d’octubre 2014
Érem comunistes (Sheoeyin
kenna)
Líban, 2010, 85min.
Idiomes: VO àrab amb subtítols en castellan
Presentada
per Meritxell Bragulat, Directora de la Mostra de Cinema Àrab i del Mediterrani
de Catalunya
Direcció: Maher Abi Samra; Fotografia: Claire Mathon; Montatge: Ruben
Korenfeld, Carine Doumit; Producció: Jinane Dagher
Reflexió
sobre el destí d’un grup de camarades vinculats per la lluita ideològica del
passat i que mantenen encara forts lligams d’amistat. “We were communists” és
també un examen exhastiu del llegat de la guerra civil del Líban i el seu
present de postguerra. Quatre homes relaten les seves històries al front de
batalla, els seus somnis no assolits i les seves desil.lusions amb la inestable
situació actual del país. Amb una lucidesa cinematogràfica que reforça la seva
dimensió d’indubtable interès històric, incisiva però càlida. El primer
llargmetratge documental de Maher Abi Samra recorre la història recent d’un
país per traçar un possible mapa de la seva realitat més profunda. Davant del
creixent control sobre el discurs polític en el Líban, “We were communists”
aconsegueix no només enfrontar-se a aquesta mena d’atac reaccionari del present
sobre el passat, sino també llança una serie de preguntes tan difícils com
alliberadores.
Maher Abi Samra: Maher Abi-Samra és un realitzador
independent que va començar la seva carrera com a fotògraf per a diferents
publicacions i per l’agència Reuters. Nascut a Beirut el 1965, Abi-Samra va
estudiar teatre a la Universitat del Líban i va fer estudis superiors
d’audiovisual a l’Institut Nacional de la Imatge i el So de París. Va treballar com a
assistent d’altres directors abans de signar les seves pròpies pel·lícules.
Entre els seus documentals destaquen: Le Syndrome du retour (1994), Bâtir sur
des vagues (1995), Femmes du Hezbollah (2000), Inhabitance of Shatila Hospital
(2001) y Rond-Point Chatila (2004).
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=-ZwEcZLU3gM
Dimarts 28 d’octubre 2014
Com si
agaféssim una cobra
Idiomes: VO
àrab amb subtítols en castellà
Directora: Hala
Abdallah, Productores: Ramad Films, L’Oeil Sauvage, Càmeres: Sabine Lancelin,
Pierre Dupouey, Hala Alabdalla; Muntatge: Dominique Pâris
Durant
els dos anys que ha durat la realització de la pel.lícula-des d’inicis de
l’estiu de 2010 fins l’estiu de 2012- el Pròxim orient ha conegut inmensos
trasbalsos, i sobretot en els dos països de la pel.lícula, Egipte i Síria. Una
pel.lícula com aquesta, sobre la llibertat d’expressió i la seva repressió en
aquests països no podia fer una altra cosa que embarcar-se en les revolucions
en curs… Interrogant l’experiència de diferents caricaturistes egipcis i
sirians abans i durant aquesta sotragada històrica contra el despotisme. Aquest
documental intenta pendre el pols d’una llibertat cridada a garantir el nostre
futur i el nostre dret d’expressió, i a preservar-nos dels censors. La
periodista i escriptora siriana Samar Yazbek acompanya aquesta pel.lícula amb
la seva reflexió i sentiments, desde Damasc durant els mesos abans de la
revolució a Síria, fins al seu exili a França cinc mesos després del seu
esclat.
Festivals:
Festival International du Film de Toronto, Canada 2012 / Festival International du Film d'Abu Dhabi, UAE 2012 / CPH DOX, Danemark 2012 / Festival dei Popoli, Italie 2012 / Rencontres Internationales du Documentaire de Montréal (RIDM), Canada 2012 / Festival International du Documentaire d'Amsterdam (IDFA), Pays-Bas 2012 / Festival International du Caire, Egypt 2012.
Festival International du Film de Toronto, Canada 2012 / Festival International du Film d'Abu Dhabi, UAE 2012 / CPH DOX, Danemark 2012 / Festival dei Popoli, Italie 2012 / Rencontres Internationales du Documentaire de Montréal (RIDM), Canada 2012 / Festival International du Documentaire d'Amsterdam (IDFA), Pays-Bas 2012 / Festival International du Caire, Egypt 2012.
Hala Alabdalla
Hala Alabdalla is born in Syria in 1956. She’s a respected figure in
documentary filmmaking in the Arab world. Her film I Am the One Who Brings
Flowers to Her Grave (105’) won the Doc/It award at the 63rd Venice
International Film Festival, Official Selection - Orizonti, Bronze in the
Documentary category of the Muhr Awards at the 3rd Dubai International Film
Festival, First Prize in the Documentary category of the 13th Tétouan
International Mediterranean Cinema Festival and the Golden Hawk Award at the
7th Rotterdam Arab Film Festival, as well as being screened at the Villa
Médicis in Rome and at MOMA in New York.
No hay comentarios:
Publicar un comentario